Hírek
2013. Július 08. 21:37, hétfő |
Helyi
Forrás: http://www.sonline.hu
Tízszeres díjért Budapestig: méregdrága kerülőutakon Hu-Góval

A fuvarozók a használatarányos útdíjfizetési rendszer átmeneti leállítását kérik, mert tapasztalataik szerint rosszul számláz és ezzel megkárosítja a vállalkozókat –
- jelentette be hétfőn Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) főtitkára.
– A nemzeti dohányboltosok kaptak két hét türelmi időt, nekünk bezzeg élesben kell beletanulnunk a rendszerbe – mondja egy kamionsofőr az egyik kaposvári benzinkútnál, amikor a Hu-Go elektronikus útdíjrendszer programja harmadszor is hibát jelez, s emiatt újra kell kezdenie az útvonalengedély igénylését. – Már fél órája úton kellene lennem – dünnyögi a negyven éves férfi, akinek következő három mondata ehelyütt idézhetetlen.
– A nemzeti dohányboltosok kaptak két hét türelmi időt, nekünk bezzeg élesben kell beletanulnunk a rendszerbe – mondja egy kamionsofőr az egyik kaposvári benzinkútnál, amikor a Hu-Go elektronikus útdíjrendszer programja harmadszor is hibát jelez, s emiatt újra kell kezdenie az útvonalengedély igénylését. – Már fél órája úton kellene lennem – dünnyögi a negyven éves férfi, akinek következő három mondata ehelyütt idézhetetlen.
Somogyban múlt hétfő óta az M7-es sztráda mellett a 6-os, a 7-es, a 61-es, a 65-ös, a 66-os, a 67-es, a 68-as főút, illetve a Nagyatádtól a gólai határátkelőig tartó út használatáért kell fizetni a fuvarozóknak a hónap elejével életbe lépett új útdíj-törvény miatt: a rendelet szerint az ország 6513 kilométernyi útszakaszán a 3,5 tonnánál nehezebb kéttengelyes teherautók a gyorsforgalmi utakat 49,9, a főutakat 21,2 forintért használhatják kilométerenként, a háromtengelyesek díja 70, illetve 36,7 forint, a négy-, és többtengelyeseknek 108,3, illetve 67,6 forintot kell leszurkolniuk, ha kocsijukban Euro II-es motor dübörög, ennél korszerűbb erőforrások esetén az alapdíj csökken, régebbi motoroknál viszont akár 1,2-szeresére is nőhet a fizetendő összeg. Mely sokszorosa az eddigi úthasználati díjaknak.
– A D4-es napi matricával eddig 3370 forintba került egy budapesti út, természetesen oda-vissza – magyarázza egy másik fuvaros –, most viszont 35 ezerbe...
A gigantikus drágulás mellett ráadásul programhibák is borzolják a fuvarozók idegeit. Még egy héttel a rendszer beüzemelése után is alapvető gondok akadnak, noha a fejlesztők éppen hétfőre frissítették a programot, s így már GPS-koordináták alapján is meg lehet határozni az úti célt.
– Csakhogy a program sokszor nem a legoptimálisabb útvonalat adja meg – háborog egy kaposvári fuvarozó. – Nem ismeri fel például a behajtási engedélyeket, így például nekem a Baross utcából ki kellett mennem Kaposfüred felé az elkerülőre, hogy elmehessek Gödréig, noha a városból kifelé és befelé is használhatnám a Pécsi utcát. Oda-vissza húsz kilométer kerülő, ami 1500 forint.
– Írj be falból egy köztes célállomást, mondjuk Szentjakabot! – szól oda egy másik kamionos. – Onnan pedig már nem hoz vissza a városba, engedni fog a legrövidebb úton.
Vagyis – ahogyan várható is volt – az érintettek hamar megtalálták a kiskapukat. Így például akinek az M7-esen kell eljutnia valahová, azt a Hu-Go a 67-es útra irányítja, vagyis az autópályáig oda-vissza száz kilométert kifizethet, viszont, ha beír köztes úticélként mondjuk egy somogyvári vagy egy kereki állomást, máris mehet a díjmentes utakon.
– Csak éppen ehhez előre kell gondolkodni – bólogat egy sofőr –, hiszen a viszonylati jeggyel már nem lehet más útvonalat választani.
Utóbbi megszerzése egyébként egyszerűnek tűnik, ám a kaposvári Mobil Petrol benzinkút vezetője állítja, akadnak problémák a programmal.
– Időnként leáll a rendszer – mondja –, emellett egy bizonyos ponton túl nem engedélyezi a visszalépést az előző oldalra, hanem vissza kell menni az első lépéshez, s elölről kezdeni mindent. Elméletileg két perc alatt végezhetne egy sofőr, csakhogy, ha nem tetszik neki a gép által adott útvonal, szintén kezdhet mindent a nulláról. Nem mellékesen az idősebb sofőrök nem is értik a programot, be is vallják, negyven éves pályafutásuk alatt sohasem kellett ilyennel bíbelődniük.
Így viszont reggelente, amikor mindenki útnak indulna, igencsak feltorlódnak a teherkocsik a három kaposvári regisztrációs ponton: nem ritkán húsz-harminc perc alatt jut csak valaki útvonal-engedélyhez. Méghozzá a kutak alkalmazottainak segítségével.
– Még szerencse, hogy ők legalább értik, akár a kasszából is kijön valaki, ha megakadunk – jegyezte meg egy sofőr a Mobil Petrolnál.
A kamionosok szerint, ha ők nem lennének, már leállt volna a közúti fuvarozás az országban. Pedig információink szerint az érintettek is csak néhány nappal a rendszer bevezetése előtt tudták meg, hol lesznek a regisztrációs pontok, s mindenféle központi segítség nélkül kellett beletanulniuk a program használatába. S cseppet sem mellékesen a sofőrök haragja is gyakran rájuk zúdul, főként, ha a józan észnek és a térképnek teljesen ellentmondó útra kényszerítik őket. Peredi Péter például azt állítja, az e-útdíj egy héttel ezelőtti bevezetése óta százmillió forintra rúg az eltérés a valós úthasználat és a kiszámlázott összegek között.
– Rohadjon meg, aki ezt kitalálta! – fakad ki egy sofőr, aki éppen egy külföldi kamionosnak próbál segíteni az egyik benzinkúton. A szlovák Pécsről indult hajnalban, Kaposvárról Tatabányára menne, ám a javasolt útvonalat nem ismeri. – Biztos én voltam hülye vagy tíz évig – legyint Martin Sukál, majd beül a volán mögé, s nekivág a megszabott útnak. Mely huszonkét kilométerrel – úgy 1700 forinttal – hosszabb, mint amerre eddig járt...
Ezek érdekelhetnek még
2025. Augusztus 28. 07:51, csütörtök | Helyi
Bajnokok Ligája - Elindultak a budapesti döntő előkészületei
A Puskás Arénában lezajlott a labdarúgó Bajnokok Ligája budapesti döntőjének előkészületeit beindító első munkaértekezlet.
2025. Augusztus 17. 00:00, vasárnap | Helyi
Vida Beni ismét gokartban!
Augusztus közepén rendezték az RMC Hungary Gokart Országos Bajnokság IV. fordulóját, ezúttal Kecskeméten.
2025. Július 24. 07:25, csütörtök | Helyi
95 907-en nyertek felvételt a magyar felsőoktatásba
Az elmúlt másfél évtized legsikeresebb felvételije az idei, 95 907-en nyertek felvételt a sikeres, megújult magyar felsőoktatásba
2025. Szeptember 06. 09:15, szombat | Belföld
Szijjártó Péter: Magyarország azért vásárol orosz kőolajat, mert nincs más lehetősége
Magyarország azért vásárol nyíltan orosz kőolajat, mert nincsen más lehetősége, míg más európai országok azért vásárolnak titokban, kerülőúton orosz kőolajat, mert az olcsóbb