Városlista
2025. szeptember 7, vasárnap - Regina

Hírek

2013. Július 09. 20:30, kedd | Helyi
Forrás: http://www.sonline.hu

Magyar-e a Sió? Milliós bírság az áruházláncokra

Magyar-e a Sió? Milliós bírság az áruházláncokra

Azt „Ángyán József óta” tudjuk, hogy a Pick nem csupán magyar alapanyagból gyártja híres magyar szalámiját, de hogy a Sió sem bizonyíthatóan magyar...

Sajtóinformációk alapján a versenyhivatal több millió forintra bírságolt áruházláncokat, azért, mert közismert hazai márkák magyarságát nem tudta bizonyítani, így például a Sió szörpökét, gyümölcslevekét.

A magyar termelők magyar alapanyagára gyakran hivatkozó siófoki székhelyű gyümölcslégyártó üzem illetékeseinek azt a kérdést tettük fel: a termékek bizonyítása nehézkes, vagy az áruházláncok nincsenek kellő információ birtokában? Hogyan készül, milyen alapanyagból a népszerű szörp és ivólé?

A vidékfejlesztési tárca rendelete értelmében a gyártók és kereskedők három kategóriát használhatnak a termékek eredetének megjelölésére. A termék akkor „magyar”, ha száz százalékban hazai alapanyagból, itthon gyártják. Akkor „hazai”, ha az alapanyag fele magyar, míg akkor „hazai feldolgozású”, ha külföldről származik az alapanyag, de a feldolgozás nagyobbik része idehaza történik. A versenyhivatal viszont azt vizsgálja, hogy az áruházláncok megtévesztik-e vásárlóikat azzal, hogy egy terméket magyarnak jelölnek meg reklámjaikban. A hivatal szerint a vásárló csak arra tekinthet ilyenként, amely magyar alapanyagból Magyarországon készült. E szerint a Pick immár bizonyosan nem magyar, elsőként még államtitkárként Ángyán József hozta nyilvánosságra, hogy német húsimportra szorul. Kérdés: a Coca-Cola ellenben magyar, legalábbis hazai termék? És a hamburger, hiszen idehaza készül hazai alapanyagból?

Több hazai áruházlánc a magyarnak hirdetett termékek alapanyagának eredetét nem tudta bizonyítani, erősen kétséges persze, hogy ezt nekik kell-e pontosan, részletekbe menően tudni. A Medián és az Ipsos felmérése egyébként azt mutatja, hogy a vásárló általában fontosnak tartja a termékek magyar eredettét, a boltban azonban már elsősorban az ár és a minőség alapján dönt. A Gfk Hungária piackutató szerint elsősorban a friss gyümölcsnél és zöldségnél kitartóak a vevők a vásárlás pillanatáig a tekintetben, hogy az adott áruféleség magyar-e.

A két évtizede Európa vezető légyártója, az Eckes AG által felvásárolt Sió ügyvezetője, Fazekas Endre a Népszabadságnak azt mondta: termékeik zöme kizárólag hazai alapanyagból készül. Ennek ellenére egyelőre kivárnak azzal, hogy feltüntessék címkéiken a „magyar termék” nemzeti trikolóros eredetlogót, ezt majd csak akkor teszik meg, ha egyébként is „stílust váltanának”. Fazekas szerint ezen túlmenően hosszú távú programokra volna szükség ahhoz, hogy a fogyasztóknál el lehessen érni: a termékeredet valódi szempont legyen a vásárlás során.

A termékeredetről szóló magyar rendelet egyébként uniós kritikák kereszttüzébe került, Brüsszel szerint a háromféle jelölés (magyar termék, hazai termék, hazai feldolgozású termék) zavaros lehet a vásárlók számára.

Ami pedig a Siónak címzett kérdéseinket illeti: május 13-án, azaz csaknem két hónapja küldtük el ezeket, többször is ígéretet kaptunk a válaszra, felelet azonban mostanáig nem érkezett, sikerült viszont egy ízben e helyett megtudnunk, hogy a Sió limonádét szállított a gátakra a dunai árvízkor.

A turizmus közvetítheti a hungarikumot, a „magyarosch” a múlté

A magyar értékek, ezen belül a hungarikumok leghatékonyabb közvetítője nemcsak belföldön, hanem nemzetközi téren is a turizmus – így foglaltak állást a „Hungarikumok és Országmarketing” konferencia turizmusszakos résztvevői. Brachna János, a Turisztikai Tanácsadók Szövetségének tagja, siófoki szakközgazdász hívta fel erre a figyelmet. A tanácskozáson mutatták be az új hungarikum-törvényt. E szerint a magyarság értéktára piramisszerűen áll össze. Legalul szerepelnek a honi magyarországi, illetve a külhoni magyar értékek. A magyar értéktár a piramis középső szintje, a csúcs pedig a hungarikum.

Az ország márkázása nem turisztikai, hanem kreatív feladat; jelenlegi megítélésünk ellentmondásos, jó tudni, hogy vendégszeretet tekintetében Magyarországot csak a 116. helyre sorolt egy nemzetközi összehasonlítás – hangzott el a konferencián. Puczkó László, a Turisztikai Tanácsadók Szövetségének elnöke azt mondta: az értéktárba vagy a hungarikumok közé került termékek, szolgáltatások, szellemi javak vevők (turisták) nélkül akadémikus, porosodó gyűjtemények lesznek. Emlékeztetett: évekkel ezelőtt elkészült a turisztikai vonzerőleltár. Javasolta, hogy turisztikai marketing szakemberek is kerüljenek be a hungarikum-bizottságba. Puczkó szerint a korszerűen újratöltött tartalom a fontos, a „magyarosch” már senkit sem érdekel.

A magyar termelők magyar alapanyagára gyakran hivatkozó siófoki székhelyű gyümölcslégyártó üzem illetékeseinek azt a kérdést tettük fel: a termékek bizonyítása nehézkes, vagy az áruházláncok nincsenek kellő információ birtokában? Hogyan készül, milyen alapanyagból a népszerű szörp és ivólé?

A vidékfejlesztési tárca rendelete értelmében a gyártók és kereskedők három kategóriát használhatnak a termékek eredetének megjelölésére. A termék akkor „magyar”, ha száz százalékban hazai alapanyagból, itthon gyártják. Akkor „hazai”, ha az alapanyag fele magyar, míg akkor „hazai feldolgozású”, ha külföldről származik az alapanyag, de a feldolgozás nagyobbik része idehaza történik. A versenyhivatal viszont azt vizsgálja, hogy az áruházláncok megtévesztik-e vásárlóikat azzal, hogy egy terméket magyarnak jelölnek meg reklámjaikban. A hivatal szerint a vásárló csak arra tekinthet ilyenként, amely magyar alapanyagból Magyarországon készült. E szerint a Pick immár bizonyosan nem magyar, elsőként még államtitkárként Ángyán József hozta nyilvánosságra, hogy német húsimportra szorul. Kérdés: a Coca-Cola ellenben magyar, legalábbis hazai termék? És a hamburger, hiszen idehaza készül hazai alapanyagból?

Több hazai áruházlánc a magyarnak hirdetett termékek alapanyagának eredetét nem tudta bizonyítani, erősen kétséges persze, hogy ezt nekik kell-e pontosan, részletekbe menően tudni. A Medián és az Ipsos felmérése egyébként azt mutatja, hogy a vásárló általában fontosnak tartja a termékek magyar eredettét, a boltban azonban már elsősorban az ár és a minőség alapján dönt. A Gfk Hungária piackutató szerint elsősorban a friss gyümölcsnél és zöldségnél kitartóak a vevők a vásárlás pillanatáig a tekintetben, hogy az adott áruféleség magyar-e.

A két évtizede Európa vezető légyártója, az Eckes AG által felvásárolt Sió ügyvezetője, Fazekas Endre a Népszabadságnak azt mondta: termékeik zöme kizárólag hazai alapanyagból készül. Ennek ellenére egyelőre kivárnak azzal, hogy feltüntessék címkéiken a „magyar termék” nemzeti trikolóros eredetlogót, ezt majd csak akkor teszik meg, ha egyébként is „stílust váltanának”. Fazekas szerint ezen túlmenően hosszú távú programokra volna szükség ahhoz, hogy a fogyasztóknál el lehessen érni: a termékeredet valódi szempont legyen a vásárlás során.

A termékeredetről szóló magyar rendelet egyébként uniós kritikák kereszttüzébe került, Brüsszel szerint a háromféle jelölés (magyar termék, hazai termék, hazai feldolgozású termék) zavaros lehet a vásárlók számára.

Ami pedig a Siónak címzett kérdéseinket illeti: május 13-án, azaz csaknem két hónapja küldtük el ezeket, többször is ígéretet kaptunk a válaszra, felelet azonban mostanáig nem érkezett, sikerült viszont egy ízben e helyett megtudnunk, hogy a Sió limonádét szállított a gátakra a dunai árvízkor.

A turizmus közvetítheti a hungarikumot, a „magyarosch” a múlté

A magyar értékek, ezen belül a hungarikumok leghatékonyabb közvetítője nemcsak belföldön, hanem nemzetközi téren is a turizmus – így foglaltak állást a „Hungarikumok és Országmarketing” konferencia turizmusszakos résztvevői. Brachna János, a Turisztikai Tanácsadók Szövetségének tagja, siófoki szakközgazdász hívta fel erre a figyelmet. A tanácskozáson mutatták be az új hungarikum-törvényt. E szerint a magyarság értéktára piramisszerűen áll össze. Legalul szerepelnek a honi magyarországi, illetve a külhoni magyar értékek. A magyar értéktár a piramis középső szintje, a csúcs pedig a hungarikum.

Az ország márkázása nem turisztikai, hanem kreatív feladat; jelenlegi megítélésünk ellentmondásos, jó tudni, hogy vendégszeretet tekintetében Magyarországot csak a 116. helyre sorolt egy nemzetközi összehasonlítás – hangzott el a konferencián. Puczkó László, a Turisztikai Tanácsadók Szövetségének elnöke azt mondta: az értéktárba vagy a hungarikumok közé került termékek, szolgáltatások, szellemi javak vevők (turisták) nélkül akadémikus, porosodó gyűjtemények lesznek. Emlékeztetett: évekkel ezelőtt elkészült a turisztikai vonzerőleltár. Javasolta, hogy turisztikai marketing szakemberek is kerüljenek be a hungarikum-bizottságba. Puczkó szerint a korszerűen újratöltött tartalom a fontos, a „magyarosch” már senkit sem érdekel.

A turizmusban utazók állásfoglalásában az áll: annak érdekében, hogy a nemzeti értékeket mások is felfedezzék, a turizmus képviselőinek is rész kell(ene) venniük a nemzeti értékek azonosításában, így a TDM-szervezeteknek. Úgy vélik, hogy desztinációs szintű termékfejlesztés szükséges, vagyis például az „összbalatoni” márkák erősítése.

Címkék: siófok

Ezek érdekelhetnek még

2025. Augusztus 28. 07:51, csütörtök | Helyi

Bajnokok Ligája - Elindultak a budapesti döntő előkészületei

A Puskás Arénában lezajlott a labdarúgó Bajnokok Ligája budapesti döntőjének előkészületeit beindító első munkaértekezlet.

2025. Augusztus 17. 00:00, vasárnap | Helyi

Vida Beni ismét gokartban!

Augusztus közepén rendezték az RMC Hungary Gokart Országos Bajnokság IV. fordulóját, ezúttal Kecskeméten.

2025. Július 24. 07:25, csütörtök | Helyi

95 907-en nyertek felvételt a magyar felsőoktatásba

Az elmúlt másfél évtized legsikeresebb felvételije az idei, 95 907-en nyertek felvételt a sikeres, megújult magyar felsőoktatásba

2025. Szeptember 06. 09:15, szombat | Belföld

Szijjártó Péter: Magyarország azért vásárol orosz kőolajat, mert nincs más lehetősége

Magyarország azért vásárol nyíltan orosz kőolajat, mert nincsen más lehetősége, míg más európai országok azért vásárolnak titokban, kerülőúton orosz kőolajat, mert az olcsóbb