Hírek
2014. Augusztus 02. 12:19, szombat |
Helyi
Forrás: sonline.hu
A Balaton többmilliárdos kérdése: kinek fáj a foga a kikötőkre?

Egy önkormányzat, egy kikötő – szimpatikus lenne ez a tulajdonosi formula a Balaton-parti polgármestereknek, ez derült ki körkérdésünkből, valamint az, hogy a balatoni hajózás fennmaradásában érdekeltek.
Így, kis kezdőbetűkkel, a menetrend szerinti és a sétahajózást értve alatta, nem feltétlenül a Balatoni Hajózási Zrt. fennmaradását a jelenlegi formájában...
Siófok veszélyt érez, írtuk meg nemrég, amikor arról adtunk hírt: a város törekszik arra, hogy legalább ötven plusz egy százaléknyi részvényt, illetve szavazati arányt szerezzen a társaságban, „így akadályozva meg, hogy ingatlanonként szedjék szét a Bahartot”. Siófoki információi szerint ugyanis erre is mutatkozik hosszú távú szándék. A képviselő-testület arról is döntött: a zrt. közgyűlésén résztvevő siófoki képviselő szavazatával minden olyan szándékot meg kell hogy akadályozzon, amelyik a cég bármelyik kikötőjének eladását szorgalmazná. – A társaság a nemzeti vagyon része, s hosszú távon is közösségi vagyonként képzeljük el a működtetését – szögezte le Balázs Árpád siófoki polgármester.
Hét év múlva, 2021-ben lejárnak a hajózási részvények elidegenítését szabályozó szerződések (addig csak a tulajdonos önkormányzatok adhatják-vehetik egymás között), így akkortól akár magánvállalkozások is szerezhetnek tulajdonrészt. Siófok szerint több magánvállalkozó és az önkormányzatok egy része is partner abban, hogy a kikötői ingatlanokat egyenként adják el.
Kik is akarják szétszedni a társaságot? A balatoni hajózásra rálátással bíró informátorunk szerint „önként jelentkezőből” akad elég. Nem véletlenül vetődött például föl a magánhajós vállalkozások és a Bahart szezoneleji vitája során: a hajózási társaság kikötőket is üzemeltet és használja is azokat, s ez a helyzet szerintük alkalmas arra, hogy monopolhelyzetével visszaéljen. A Balaton második legnagyobb hajózási cégének, a Vanyolai Kft.-nek az ügyvezető igazgatója azt nyilatkozta a minap egy hírportálnak: szerintük az volna a megoldás, ha az állam venné kezébe a közforgalmú kikötőket. Vanyolai Krisztián úgy tudja, már a versenyhivatal is megállapította a Bahart versenyfölényét, de semmi sem változott. Szerinte a Balatoni Hajózási Zrt.-ről le kellene választani a kikötők üzemeltetését, hogy minden piaci szereplő azonos feltételekkel használhassa azokat.
A rendszerváltáskor a balatoni hajózási társaság „ölébe pottyantak” a kikötők – így értelmezi a konkurencia, másként látja azonban Halmos Gábor, a Bahart jelenlegi vezetője. – Az állami vagyon nevesítésekor valóban a társaság „kapta meg” a kikötőket, de emlékezzünk vissza, hogyan néztek ki ezek a létesítmények 1990-ben és hogyan néznek ki ma – így a vezérigazgató. – Megörökölte ezeket a gyakran „lepukkant” kikötőket Bahart és azóta jelentős ráfordítással sorban komfortossá, a kor követelményeinek megfelelővé tette. Ha valakinek a kikötőkre fáj a foga, akkor előbb számoljunk el! Jöjjön egy szakértő, számolja ki, mennyit értek akkor és mennyit érnek ma! Ha valaki vinni akarja, előbb fizesse ki nekünk a befektetett százmilliókat! Elhiszem egyébként, hogy ma már, amikor 21. századiak a kikötőink, egyben csábítóak is...
Informátorunk szerint több önkormányzati vezetőt is „biztatnak” a háttérből: vegyétek át a kikötőiteket, biztos jobb gazdái lennétek. A kérdés csak az, hogy ha egy önkormányzat rájönne, hogy mégsem tudja fenntartani (komoly bevételt nem termel, viszont költséggel jár), akkor vajon mi történne? Továbbadná külső vállalkozásnak vagy sem? Esetleg a háttérben néhányan éppen erre ácsingóznak?
– Teljes mértékben egyetértek azzal az elképzeléssel, hogy a kikötőt üzemeltesse az adott önkormányzat – árulta el lapunknak Takács József balatonszemesi polgármester (települése már csak 0,32 százaléknyi tulajdoni hányaddal bír a zrt.-ben). – Szerintem jó gazdái lennénk, nem adnánk tovább, mert érdekünk, hogy fennmaradjon a hajózás, mint turisztikai attrakció.
A balatonlellei Kenéz István is el tudna képzelni egy ilyen variációt, balatonboglári kollégája, Mészáros Miklós csak annyit mondott: örül, hogy Siófok védi a köztulajdont. Bóka István, Balatonfüred polgármestere sem nyújtotta hosszúra a választ: – Az az érdekünk, hogy a jelenlegi részesedésünket megtartsuk a társaságban, s hogy a kikötőnk állami, vagy önkormányzati kézben legyen.
Siófok 44 százaléka több mint 1,7 milliárd forintot ér
A siófoki székhelyű Balatoni Hajózási Zrt.-nek a huszonkét, kikötővel rendelkező önkormányzat a tulajdonosa, de ma már nagyon eltérő tulajdoni hányaddal: míg a legutóbbi részvényvásárlásával Siófok részesedése 44 százalékra nőtt (e részvénycsomag névértéke meghaladja az 1,7 milliárd forintot), a sorban következő Keszthely 12, Balatonfüred 9 százaléknyi tulajdonhányaddal bír (492, illetve 368 milliót érő pakettel) és számos település valójában már csak névlegesen tulajdonos, mert az elmúlt években értékesítette részvényei döntő többségét, melyekre általában Siófok volt vevő; például Tihany is már csupán 0,24(!) százalékkal rendelkezik.
A Balatoni Hajózási Zrt. tulajdonosainak részvényhányada százalék*
Siófok 41,13
Keszthely 12
Balatonfüred 9
Balatonboglár 7,49
Balatonföldvár 5,49
Balatonlelle 4,51
...
Balatonszemes 0,32
Tihany 0,24
Csopak 0,07
Balatonudvari 0,02
*Siófok legutóbbi részvényvásárlását még nem vezették át
forrás: Bahart
Ezek érdekelhetnek még
2025. Augusztus 28. 07:51, csütörtök | Helyi
Bajnokok Ligája - Elindultak a budapesti döntő előkészületei
A Puskás Arénában lezajlott a labdarúgó Bajnokok Ligája budapesti döntőjének előkészületeit beindító első munkaértekezlet.
2025. Augusztus 17. 00:00, vasárnap | Helyi
Vida Beni ismét gokartban!
Augusztus közepén rendezték az RMC Hungary Gokart Országos Bajnokság IV. fordulóját, ezúttal Kecskeméten.
2025. Július 24. 07:25, csütörtök | Helyi
95 907-en nyertek felvételt a magyar felsőoktatásba
Az elmúlt másfél évtized legsikeresebb felvételije az idei, 95 907-en nyertek felvételt a sikeres, megújult magyar felsőoktatásba
2025. Szeptember 06. 09:15, szombat | Belföld
Szijjártó Péter: Magyarország azért vásárol orosz kőolajat, mert nincs más lehetősége
Magyarország azért vásárol nyíltan orosz kőolajat, mert nincsen más lehetősége, míg más európai országok azért vásárolnak titokban, kerülőúton orosz kőolajat, mert az olcsóbb